Nellen Bellen
073 534 26 00
Onze vacatures

’Een professionele schoonmaker is de allerbeste reclame.’

Ze hebben dezelfde scholing gehad om in de schoonmaak terecht te komen: Angel Nellen (Nellen Schoonmaakdiensten BV) en Marischa Forkink (Schoonmaakbedrijf Caster B.V.). ‘Ik lag in een Maxicosi op de balie bij opdrachtgevers,’ vertelt Angel en ook Marischa werd als kind weleens met een kleurplaat in de kantine van een opdrachtgever neergezet als haar ouders schoonmaakten daar. In 2013 namen ze allebei het stokje over van hun ouders en nu leiden ze het schoonmaakbedrijf. Ter ere van het 40-jarig bestaan van Schoonmakend Nederland vragen we ons eerste en ons laatst bijgekomen lid, Angel (40 jaar lid) en Marischa (2 maanden lid) naar hun visie op de schoonmaakbranche.

‘Als ik terugblik op de ontwikkelingen binnen de schoonmaak- en glazenwassersbranche denk ik..’


A: ‘Veilig werken op hoogte. Als ik vroeger meeging met glazenwassen, zat ik op de dakrand met mijn benen over de rand zonder valbeveiliging mijn lunch te verorberen. Dat kun je je nu niet meer voorstellen. Ook denk ik aan het gebruik van microvezel en minder gebruik van reinigingsmiddelen. Er zijn weinig bedrijven die nog een hele scheut reinigingsmiddel in een emmer gooien. Tenslotte de verschuiving van avond naar dag schoonmaak, een goede ontwikkeling, naast de robotisering die nu plaatsvindt.’

M: ‘Eens met de microvezel en ook de ontwikkeling van accu’s is een mooie om te noemen, dit maakt o.a. het snoerloze stofzuigen mogelijk. We maken veel trappenhuizen schoon, dan is het belangrijk materialen te hebben, die het werk van de schoonmaker makkelijker maken. Ik hoop dat we het vak nog aantrekkelijker kunnen maken om zo de jeugd te motiveren in de schoonmaak te werken. Er zijn gemotiveerde mensen nodig.’

‘De schoonmaakbranche/schoonmaker mag zichtbaarder worden.’

A: ‘Zeker weten. Als iedereen het gesprek aangaat met zijn opdrachtgever gebeurt dat ook. Als er veel overdag wordt schoongemaakt, zal iedereen veel bewuster omgaan met schoonmaak. Eén gezicht is ook belangrijk, herkenbaarheid bij de klant. We geven onze medewerkers professionele materialen, die naast de functionaliteit ook professionaliteit uitstralen.

M: ‘Bij overdag schoonmaken laat je zien dat schoonmaak meer is dan met een doekje eroverheen gaan. Het is een goede ontwikkeling dat de schoonmaak steeds meer overdag plaatsvindt en dat dit steeds beter geaccepteerd wordt.’

‘Sinds corona is er meer aandacht voor schoonmaak’

A:  Zeker in het begin was er meer aandacht voor schoonmaken vanuit de opdrachtgevers, nu merk je dat deze aandacht samen met het gebruik van desinfectie gel afneemt. Goed advies geven aan je opdrachtgevers is van groot belang, je schoonmaak van een naar drie keer per week opvoeren blijft in mijn ogen te weinig. Het moet een continu proces zijn. Persoonlijk vind ik dat er ook meer moet gebeuren met luchtreiniging in de kantoren. Dat bewustzijn is er op dit moment nog niet.’

M: ‘We lopen veel meer coronarondes nu, extra schoonmaakrondes. Nu merken we, dat het iets meer aan het verslappen is. We proberen onze medewerkers te beschermen met handschoenen, mondkapjes en opvallende hesjes met ‘Houd 1,5 meter afstand’. Knap dat schoonmakers toch gewoon zijn doorgegaan met hun werk, ondanks alle belemmeringen die op hen afkomen.’

‘Het wordt de werkgever afgelopen jaren steeds lastiger gemaakt door alle wet- en regelgeving.’

A: ‘De zaterdag- en zondag toeslag moet ervan af. We leven in een 24/7 maatschappij. Als deze eraf is, kunnen we veel meer jongeren voor periodieke reinigingsklussen inzetten waardoor we hen echt uren kunnen bieden. Op deze manier kunnen ze ook echt kennis maken met de veelzijdigheid van ons vak. Wie weet blijven er dan ook nog een paar hangen richting de toekomst. De wet en regelgeving omtrent ziekteverzuim moet echt gaan veranderen, het is niet terecht dat we medewerkers twee jaar door moeten betalen. Ziektes zijn zelden veroorzaakt door het werk, waarom moeten de kosten hiervan dan wel bij een werkgever komen te liggen? Wij worden namelijk weleens de dupe van iemand zijn ongezonde levensstijl of lichamelijke slijtage welke bij eerder werk is ontstaan. Daarin mag de wet- en regelgeving ons wel wat helpen.’

M: ‘De afgelopen jaren is er veel te doen geweest rondom het inzetten van ZZP’ers, hierover bestaat nog veel onduidelijkheid. Met ZZP’ers werken moet juist makkelijker gemaakt worden vind ik. Zo kunnen we veel flexibeler mensen inzetten.

‘Ik wil kwaliteit uitstralen en ben daarom lid van Schoonmakend Nederland.’

A: ‘De kwaliteit in betrouwbaarheid is het uitgangspunt. Wanneer je namelijk geen kwaliteit op de vloer levert ben je ook zo je opdrachtgever kwijt.  Ik heb het nu voor het eerst meegemaakt dat een opdrachtgever om het OSB-Keurmerk vroeg omdat hij bij een schoonmaakbedrijf zonder OSB Keurmerk illegalen in zijn pand had en hij daar ook een boete voor kreeg. Ik vind dat we Schoonmakend Nederland als redder in nood nog meer naar voren moeten laten komen in de toekomst.’

M: ‘Door het keurmerk kan ik kwaliteit echt uitdragen. Samen sterk staan doet me goed en ik kan altijd terecht voor informatie. Ik ben er trots op dat ik lid ben van Schoonmakend Nederland.’

Nieuwsgierig naar de rest van deze tekst? 
Lees het gehele artikel in de komende editie van Schoon.

angel nellen en collega schoonmakend nederland interview

BLIJE KLANTEN
caspar de haan onderhoud en renovatie logo
vos logistics oss logo
gezondheidscentrum heesch ceres logo
tandarts steenbergen logo oss
van den bosch transporten logo nellen
gemeente bernheze logo
van wanrooij warenhuys waardenbug logo nellen
begra magazijninrichting oss logo
detron it dienstverlening den bosch
afb international oss logo
van munster recyclers heesch logo
kemkens oss logo