Nellen Bellen
073 534 26 00
Onze vacatures

Schoonmaken is veel complexer dan mensen denken

In Triple O Magazine stond een uitgebreid interview met Angel Nellen over zijn passie voor het vak. lees het interview hieronder.

Als baby zat hij soms in een kinderzitje op de balie als zijn moeder bij een opdrachtgever aan het schoonmaken was. Angel Nellen groeide op in het familiebedrijf Nellen Schoonmaakdiensten. Het heeft zijn passie voor het vak van schoonmaken niet weggenomen. Integendeel.

Het enthousiasme waarmee Angel over schoonmaken praat werkt aanstekelijk. “Ik heb dit altijd een prachtig vak gevonden. Als kind, als puber en nu nog. Waarom? Omdat je meteen resultaat ziet. Ik kan er nog altijd van genieten dat iets vuil is als je aankomt en je het vervolgens schoon achter laat.”

“Het liefst sta ik zelf nog elke dag de vloeren te schrobben”, vervolgt hij. “De organisatie is daar nu eigenlijk te groot voor, maar als het even kan doe ik het af en toe nog. Klanten staan dan meestal raar te kijken. Eerst hebben ze een gesprek met me waarin ik vertel over onze organisatiestructuur, compleet met bedrijfsleiding en rayonleiders. En vervolgens komen ze me op de eerste dag schoonmakend in hun toilet tegen, haha.”

Stofzuiger achterop

In 1979 begonnen de ouders van Angel samen met het bedrijf. “Met een stofzuiger achter op de fiets en een emmer aan het stuur. Ze droomden van een bedrijf met ongeveer tien medewerkers.” Dat liep uit de hand. Bijna veertig jaar later is Nellen Schoonmaakdiensten een begrip in de regio. Het werkt met 160 vaste medewerkers en een flexibele schil. Op jonge leeftijd draaide Angel al regelmatig mee en na zijn school ging hij fulltime in het bedrijf aan de slag. “Maar ik ben gewoon onderaan de ladder begonnen”, zegt hij er voor de duidelijkheid bij. “Ook als er op zondag iemand naar een waterschade moest, was ik voor mijn ouders het makkelijkst te bereiken. Nee zeggen was dan echt geen optie.” 

Meer dan schoonmaken

In 2013 nam hij de zaak over en op gedreven wijze zoekt hij sindsdien altijd naar verbetering. Maar de basis, klanten zorg uit handen nemen, is nog hetzelfde als bij de eerste klus in 1979. Nellen Schoonmaakdiensten doet om die reden meer dan schoonmaken alleen. “We hebben bijvoorbeeld ook een klusjesdienst voor kleine reparaties bij bedrijfspanden. Verder wassen we glas, reinigen we vloeren en gevels, doen we aan opleveringsschoonmaak en verzorgen we de dagelijkse schoonmaak bij bedrijven, zorginstellingen, hotels en scholen. En dan hebben we in dit pand ook nog de zusterbedrijven Wilnelco (groothandel voor de schoonmaakbranche, red.) en de webwinkel thuischoonmaken.nl (professionele artikelen voor thuisgebruik, red.).”

Aspecten

Bij een rondje door het bedrijf valt ook de enorme verscheidenheid aan machines op. Elke situatie vraagt om een andere benadering en ander materiaal, legt Angel uit. “Schoonmaken is zoveel complexer dan mensen denken”, vervolgt hij. “Er is bijvoorbeeld materiaalkennis voor nodig. Soms lijkt iets op marmer, maar voel of hoor je dat het dat niet is. Op marmer mag je geen zuur loslaten, maar op kunststof kan dat wel. En bepaalde gevels kun je niet zomaar schoonspuiten zonder de toplaag te beschadigen. Het vak heeft heel veel aspecten en al onze mensen komen die dagelijks tegen.” Angel legt uit dat er door bedrijven regelmatig niet diep genoeg over schoonmaken wordt nagedacht. Bij bouw of verbouwing, bijvoorbeeld. “Architecten kunnen prachtige dingen ontwerpen, maar ze zien de schoonmaak vaak over het hoofd. Een spierwitte vloer bij de entree ziet er mooi uit als wij klaar zijn, maar die vloer blijft bij slecht weer nooit lang wit. Lichtgrijze vloerbedekking is ook leuk, maar wat als er iemand met koffie morst? Ik wil daar best met een tapijtreiniger naartoe, maar we denken veel liever al in een eerder stadium met klanten mee.”

Innovatief

Nellen Schoonmaakdiensten is een bedrijf dat de dingen graag anders, op een innovatieve manier, aanpakt. “We rijden niet meer met houten wielen onder een auto. Waarom gebeurt schoonmaken dan nog vaak precies hetzelfde als vijftig jaar geleden?” Het emmertje met het sopje zie je bij Nellen bijvoorbeeld niet vaak terug. “Het telkens uitwringen van een doekje kost veel tijd, is belastend, en bovendien verzamel je bacteriën in een emmertje. Wij hebben daarvoor onze eigen strategie, met wasmachines en microvezeldoeken. Het zorgt voor meer snelheid, meer kwaliteit, meer hygiëne en minder belasting voor onze mensen.” Daarna trekt hij een geheimzinnig gezicht. “Hoe het precies werkt, merken bedrijven wel als ze ons langs laten komen.”

man wast ramen op hoogte in het spahuys oss

BLIJE KLANTEN
gemeente den bosch logo
afb international oss logo
begra magazijninrichting oss logo
Jaga klimaat ontwerpers den bsoch
van wanrooij bouw en ontwikkeling logo
gezondheidscentrum heesch ceres logo
logo sint jozefoord verzorgingshuis
wetering infra logo heesch
logo centrum tandzorg 's-hertogenbosch
van munster recyclers heesch logo
gemeente bernheze logo